Zamienniki cukru

Czym słodzić, by zachować zdrowie i świetną figurę?

To pytanie zadają sobie od lat miłośnicy słodyczy i aktywne kobiety. Wciąż pojawiają się substancje, które są reklamowane jako zdrowe zamienniki cukru. Czy rzeczywiście warto po nie sięgnąć?

Chcesz używać innych substancji zamiast cukru ze względów zdrowotnych albo dlatego, że planujesz schudnąć? Wybierz te produkty, które nadają potrawie słodki smak, ale mają niski indeks glikemiczny. Są to, np. cukier z brzozy (ksylitol) lub tzw. poliole – erytrol, sorbitol, mannitol. Niestety, nie wszystkie można wykorzystywać, przygotowując ciepłe potrawy. Niektóre z nich tracą swoje prozdrowotne właściwości w wysokiej temperaturze. Ponadto stosując poliole zamiast cukru, trzeba zachować umiar. Mają one silne działanie przeczyszczające.

Zdrowe zamienniki cukru

Zdrowe zamienniki cukru to też np. miód czy cukier trzcinowy. Mają wprawdzie dość wysoki indeks glikemiczny, ale jednocześnie dostarczają cennych wartości odżywczych. Oczywiście to nie oznacza, że możesz jeść je bez ograniczeń. Jeśli do tej pory wsypywałeś do herbaty łyżeczkę zwykłego cukru, a teraz chcesz zamienić go na miód, nie wlewaj do kubka połowy słoika. Niech to nadal będzie tylko jedna łyżeczka. Miód w 98 procentach składa się z czystej sacharozy, a składniki mineralne, witaminy i korzystne enzymy stanowią jedynie 2 procent.

Odrębna grupą produktów używanych jako zamienniki cukru są słodziki. Na ich temat panują skrajne opinie wśród dietetyków. Z jednej strony produkty te znajdują się na liście dozwolonych substancji do stosowania w żywności. Oznacza to, że zgodnie z dzisiejszą wiedzą nie zagrażają zdrowiu i życiu konsumenta. Z drugiej strony coraz częściej pojawiają się informacje o tym, że niektóre słodziki przyczyniają się do rozwoju wielu chorób. Może więc okazać się, że część z nich wkrótce podzieli los, jaki spotkał wiele lat temu sacharynę. Była ona powszechnie stosowanym zamiennikiem cukru. Obecnie nie ma jej już na liście dozwolonych substancji. Stało się tak właśnie ze względu na udowodnione działanie rakotwórcze. Co zatem robić? Najlepiej znacznie ograniczyć nie tylko spożycie cukru, ale i jego zamienników.

Nie każdy potrafi samodzielnie zmienić nawyki żywieniowe. Czasem potrzeba specjalisty. Przeanalizuje on nasz jadłospis i wykryje pułapki, w jakie wpadamy. Dietetycy często też radzą korzystać na początku ze specjalnego cateringu. Zobaczymy wtedy, jak powinny wyglądać prawidłowe posiłki. Warto już dzisiaj zacząć używać zdrowszych produktów, zamiast cukru. A najlepiej ograniczyć go do minimum.