Historia e-sportu

Sport elektroniczny – co to jest? Historia e-sportu

Sport elektroniczny (e-sport, electronic sport) http://CsCenter.pl jest formą rywalizacji za pośrednictwem gier komputerowych. Zawodnicy rywalizują ze sobą nie tylko dla rekreacji, ale również na turniejach gier komputerowych (pro-gaming).

Gry komputerowe istnieją na świecie już od ponad 40 lat. Pierwsze rozgrywki odbywały się w Stanach Zjednoczonych w latach 70-tych. Największym problemem ówczesnych czasów był brak połączenia szerokopasmowego, co uniemożliwiało graczom turnieje bez wychodzenia z domu. Fanatycy gier internetowych spotykali się wówczas w kafejkach internetowych. Kafejki szybko zyskały na popularności, każdy gracz chciał wziąć udział w pierwszych konkursach. Początkowo turnieje stanowiły tylko zabawę, rekreację i satysfakcję z wygranej. Po pewnym czasie zapał do gier internetowych był tak duży, że w kafejce gościli mieszkańcy okolicznych miejscowości. Pierwsze nagrody za wygraną to nowa klawiatura i mysz. W 2000 roku hiszpańska firma Telefónica zaoferowała szerokopasmowy dostęp do Internetu w cenie ustalonej z góry (ryczałt). To zniwelowało problem hałasujących modemów, a przede wszystkim wyłączania telefonów stacjonarnych na czas gry. Połączenie szerokopasmowe umożliwiło rzucenie wyzwań ludziom z całego kraju a nawet z całego świata. Fani gier internetowych zainspirowali się do profesjonalizmu w tej dziedzinie.

Najpopularniejsze gry on-line:

– StarCraft,

– Counter-Strike,

– Quake,

– Warcraft II: Tides of Darkness

– League of Legends

Popularność gry Quake doprowadziła do powstania ligi graczy zawodowych (1997r.).  Rozgrywki odbywają się na żywo, z udziałem publiczności. Kibice oglądają graczy i ich posunięcia na telebimach.

W Stanach Zjednoczonych e-sportowi gracze mogą uczestniczyć w turniejach takich jak:

– World Cyber Games (WCG)

– Electronic Sports World Cup (ESWC).

E- sport dzisiaj

Na początku 2011 roku rozgrywki przeniesiono do Hiszpanii. Był to debiut profesjonalnej ligi gier wideo (LVP). Teraz LVP jest największą organizacją e-sportową w Hiszpanii i organizuje Orange Superleague wraz z uruchomieniem dwóch platform do internetowych rozgrywek między fanami, ArenaGG i Playstation League. Doroczne rozgrywki odbywają się nadal, a zainteresowanie nimi stale rośnie.  Młodzi ludzie przekonują starszych, by otworzyli umysł na to co nowe. Starsi ludzie nie utożsamiają gier komputerowych ze sportem. Należy zdać sobie sprawę z tego, że sport jest zagadnieniem ogólnym. Przyjmuje różne postacie (szachy, bieganie, gry zespołowe) i funkcje (rekreacja, hobby, walka, zabawa). Cechy e-sportu spełniają kryteria definicji sportu, więc nie należy podchodzić sceptycznie do tego zagadnienia.